Bruger-/Havneråd

Ref. Rørvig Havns Brugerrådsmøde afholdt i RØS d. 22. august 2024 15.00 – 17.00.

 

Tilstede:

Søren Lund – Formidlingscentret Fisk og Fjord Rørvig

Andreas Nielsen (AN) – Rørvig Fisk Gik kl. 16.30

Carsten Meilsøe (CM) – Rørvig Kajakklub

Stine B. Bendixen (SBB) – Rørvig Sejlklub

Puk Kejser (PK) – Rørvig Helårsbadere

Henrik Stig Pedersen (HP) – Rørvig Bådejerforening

Morten G. Jacobsen (MGJ) – Rørvig Fiskeklub (Er vel ikke længere suppleant for Søren, når Søren er gået af?)

Steen Hansen (STH) – Havnefoged

 

Afbud: Jan Rasmussen (Kranen) – Rørvig Bådelaug

 

Pkt. 1: Valg af ref.

PK valgt

 

Pkt. 2: Godkendelse af ref.

Godkendt

 

Medens teknikken blev ordnet uddelte PK 3 sæt papirer vedr. information fra Helårsbaderne.

                      Velkomstbrev som sendes i forbindelse med indmeldelsen

Introbrev som udleveres ved intro som helårsbader, som alle er forpligtet til at deltage i, inden armbånd udleveres

Introbrev som udleveres ved intro som saunabruger, som alle er forpligtet til at deltage i, inden armbånd udleveres

 

Pkt. 3: Michael Jønsson fra Vikingegården gennemgik de planlagte nye broer.

Michael startede med at fortælle, at Vikingegården samarbejder tæt med Pontech Marine AB, og at samarbejdet foregår i alle byggeriets faser. De 3 største firmaer indenfor området er svenske, og firmaet har arbejdet med dette i 30 år.

 

Michael gennemgik alle de planlagte fornyelser og forbedringer, som skal foretages i fase 2 på Rørvig Havn.

 

Michael lovede at sende plancherne til PK, som sender videre til alle. (Er endnu ikke modtaget)

 

Følgende spørgsmål blev stillet:

CM: Arbejder I også med optaget/fri afmærkning ved bådepladsen?

Michael: Jeg har et møde med en af vores samarbejdspartnere i morgen. Jeg vil gerne vende tilbage.

 

Hvor lang tid tager arbejdet?

Svar: 8 uger + 1 uge (fra arbejdet påbegyndes

 

De fleste både bliver taget op lørdag d. oktober, så egentlig kan arbejdet måske påbegyndes mandag d. 7. oktober.

 

Der henstår en beslutning om pælene skal have krans omkring. Det besluttes efterfølgende

 

Det var en meget detaljeret og grundig gennemgang af arbejdet, processen og afklaring af tvivlsspørgsmål.

 

Pkt. 4: Opfølgning af punkter fra referat fra d. 11/4:

AN: Har der været møde med salgshytterne her i sommer? Jeg synes ikke, der er sket nogen ændringer i trafikken?

PK Tilsluttede sig AN bemærkninger

STH: Jeg har møde med salgshytterne i den nærmeste fremtid. Der vil det blive drøftet.

 

Pkt. 5: Orientering fra sidste møde i Havnerådet v/SH og SBB

Det sidste møde i Havnerådet handlede mest om projektet fra Formidlingscentret Fisk og Fjord Rørvig. Der er endnu ikke givet tilsagn om finansiering fra Fonde. Inden Fondene giver endelig tilsagn, så ønsker de en underskudsgaranti fra Odsherred Kommune. Dette tror Formidlingscentret ikke gives med de økonomiske udfordringer kommunen har p.t. Derfor overgives projektet nu til bestyrelsen for Geopark Odsherred. Den gamle styregruppe i Formidlingscentret ønsker en tilknytning i den nye enhed for projektet. Skal formidlingscentret måske arbejde med en plan B?

Næste møde i Havnerådet vil indeholde de nye takster for 2025 og regnskabet for 2024.

 

PK spurgte direkte til, om den nuværende økonomiske situation i Odsherred Kommune evt. kunne betyde, at vores projekt i efteråret for Rørvig Havn var i fare for ikke at blive gennemført?

STH: svarede, at det var der ingen fare for. Aftalerne er indgået for fase 2, men at det muligvis kunne påvirke de resterende faser af havnens udvikling.

 

Pkt 6: Hjertestarter på Rørvig Havn

Det er blevet konstateret, at der p.t. ingen hjertestarter er på Havnen. Det er katastrofalt, især med tanke på den drukneulykke, der skete for nyligt.

STH vil sørge for, at vi får en ny hjertestarter, og at vi får lavet en aftale om eftersyn.

 

Pkt. 7: Orientering fra vedligeholdelsesgruppen.

CN gennemgik alle punkterne på listen.

Der skal ske opfyldning af grus på parkeringspladserne.

Der er mange huller på vejene.

Uddybning af havnen. Hvad sker der med det?? Det er ikke på plads endnu. Vigtigt at vi stadig tjekker op på dette punkt.

Vandkvaliteten. Det er Else Andersen der kan kontaktes.

Vandet lugter sommetider.

Der mangler fliser ved grillhuset.

PK: Det er noget værre sjusk, der er lavet med at lægge beton nede ved bænkene ved omklædningsrummene. Det ville ikke have taget meget mere tid, at lave det ordentligt, så der ville være et godt underlag at gå på.

PK: Vi ønsker, at der etableres en slange på handicaptoilettet, så det bliver muligt at tappe vand i dunke til vores rengøring.

PK: Vi har et ønske om en ny bredere trappe med gelændere på begge sider til badebroen ved Ise Fjorden. Har bedst om et prisverslag fra Michael fra Vikingegården.

PK: Der har været en del kritik fra badere, om alt det skrald, der ligger om aftenen ved bænkene. Andre synes ikke, det havde været så slemt som tidligere år, så vi håber, at det med tiden lykkes ”at opdrage folk” til at medtage deres affald.

 

Næste havnerundfart onsdag d. 9. oktober kl. 10.00.

Vi mødes ved Havnekontoret.

 

Pkt. 8: Meddelelser om nyt fra havneadministrationen, havnens virksomheder og foreninger.

STH: Der er ansat en ny administrativ medarbejder, Lene, som kommer med en maritim baggrund. Lene er bosiddende i Nykøbing, og deltager i næste Brugerrådsmøde. Velkommen til Lene.

Der er blevet afskediget en medarbejder på havnen, så p.t. hjælper medarbejderne fra Nykøbing Havn i Rørvig.

Havnen har desuden fået ansat en ”flexjobber”, som er murer af uddannelse.

I 2025 bliver det at vende Rød/Grønne skilte om en opgave for havnepersonalet.

Sommeren 2024 har været lidt op og ned i forhold til gæstesejlere.

Rørvig 3 – 4 % mindre end sidste år

Odden 17 % over

Nykøbing også 3 – 4 ned, men havnen har haft mange campere.

Taksterne for 2025/26 fastholdes taksterne for gæstesejlere

210 pr. båd under 10 meter

230 pr. båd over 10 meter

?? pr. båd over 15 meter

Fastliggere: fremskrivning med 4 , det skulle give ca. 50.000 mere i indtægt.

150 kr. på ventelisten for en havneplads.

Indtægt 70.000 på vinter pladser for både.

 

Helårsbaderne:

SBB: Der blev udtrykt kritik fra Stine i forbindelse med den afholdte jazzfestival morgenbader arrangement. Når der er brugerrådet, der står som arrangør, så skal alle medlemmer af brugerrådet have mulighed for at hjælpe til.

PK; Taget til efterretning, det vil ikke ske igen. Jeg ringede rundt, og da vi var mange nok til at hjælpe til, så fik andre ikke ”buddet”. Der er grænser for, hvor mange, vi kan være der hjælper til.

PK: ellers et fint arrangement med mellem 250 – 300 gæster. Problemer med kaffen Det løser vi til næste år. Der blev indkøbt for 2.791,20, og alle (som har sagt ja til at støtte) organisationer får en regning på 400 kr, snarest.

 

Fiskeklubben:

MGJ fortalte at Fiskeklubben havde arrangeret 2 fisketure i et samarbejde med Rørvig Friskole. Det havde været en succes. Marianne F var brugt til turene. God social aktivitet. 15- 20 skoleelever var med pr. gang. Til efteråret forvendes det at arrangere yderligere ture.

 

Kajakklubben:

CM: Der er valgt ny formand. Rikke Bastholm. Næstformand. Ernst sættes formanden ind i arbejdet.

 

Formidlingscentret Fisk og Fjord Rørvig:

SL: God tilbagemelding fra Nordea. Fondene vil have en underskudsgaranti på 10 år. Ingen lokalpolitikere har udtrykt deres støtte til projektet. FFSR´s bestyrelse vil overgive projektet til Geopark. Se endvidere under pkt. 5.

 

Bådejerforeningen:

HP: god sæson – tilfredshed.

Der er modtaget en klage, som vedrører de nye kommende broer. Man er bange for, at der ikke vil være plads nok til at kunne komme ind med sin båd.

Ny bestyrelse af ”rigtige sejlere”. Henrik er stadig formand. Ny næstformand. Martin Elung

 

Sejlklubben:

SBB: Bommen har fungeret godt i år. Vi har haft mange glade små sejler og aktive forældre.

 

Næste møde i Brugerrådet: Tirsdag d. 22. Oktober kl. 15.00 – 17.00.

 

Pk indkalder og er mødeleder

Referat af ekstraordinært havnerådsmøde d. 22/1-2024 kan findes her


Referat fra Brugerrådsmøde Rørvig havn d. 23/10 2023 kan findes her


Referat fra Brugerrådsmøde Rørvig havn d. 10/5 2022 kan findes her


Tirsdag den 22. marts 2022, blev det første Brugerrådsmøde i Rørvig Havn, afholdt. Brugerrådet består nu af 8 personer. 6 repræsentanter fra foreningerne og 2 fra erhvervslivet/erhvervslignende foreninger:  

  • Andreas Nielsen fra Rørvig Fisk & Røgeri
  • Søren Lund fra Formidlingscenter Fisk & Fjord Rørvig
  • Puk Kejser fra Helårsbaderforeningen
  • Carsten Meilsøe, Rørvig Kajakklub,
  • Henrik Stig Pedersen, Rørvig Bådejerforening
  • Søren Hougaard, Rørvig Fiskeklub - DAFF4581
  • Stine Brandt Bendixen, Rørvig Sejlklub
  • Steen Bruun, Rørvig Bådelaug


Der blev valgt to personer til at sidde i Havnerådet. Én fra hver valggruppe.

  • For erhvervslivet/erhvervslignende foreninger blev Andreas Nielsen fra Rørvig Fisk & Røgeri valgt, efter et “fredsvalg”.
  • For foreningerne blev Søren Hougaard valgt med 4 stemmer, hvor Stine Brandt Bendixen fra Rørvig Sejlklub fik 2 stemmer.